Risiko for stormflod d. 5. januar 2017

04. januar 2017

DMI har varslet forhøjet vandstand den 4.-5. januar 2017.

Stormrådet er i kontakt med Kystdirektoratet med henblik på hurtigst muligt at kunne afgøre om og i hvor stort et område der eventuelt skal erklæres stormflod i forbindelse med den forhøjede vandstand den 4.-5. januar 2017. Kystdirektoratet forventer, at højvandet kulminerer omkring kl. 3, natten til torsdag den 5. januar. Stormrådet forventer omkring frokosttid den 5. januar 2017 at have tilstrækkelige oplysninger til kunne offentliggøre, hvorvidt rådet erklærer stormflod.

Hvis du i løbet af aftenen og natten den 4.-5. januar 2017 oplever oversvømmelse af din ejendom, kan du muligvis få erstattet skaderne efter stormflodsloven. Det kræver, at Stormrådet afgør, at der har været stormflod i det område, hvor din ejendom ligger.

Anmeld skaden til dit forsikringsselskab. Er du i tvivl om, hvordan du gør det, kan du kontakte forsikringsselskabet, som vil hjælpe dig. Kontaktoplysninger til selskabet finder du på selskabets hjemmeside.

Læs mere her om, hvordan du anmelder din stormflodsskade.

Hvis du har mulighed for det, skal du afværge og begrænse en eventuel skade. Læs mere her om, hvordan du kan afværge og begrænse skader.

Sidst opdateret: 04. januar 2017